-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:12620 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:9

اگر شخصي نه نماز بخواند و نه روزه بگيرد و اگر مهمان در خانه باشد نماز ميخواند و فقط به خاطر ريا كه بگويند نماز خوان است و مكه و حج واجب و عمره رفته است اگر از دنيا برود نمازش بعهده فرزندان است يا خير؟ لطفاً توضيح دهيد.



در خصوص سئوالي كه بيان فرموديد مانند سؤال قبل شما دو نكته قابل توجه ميباشد.

1ـ همان نكتهاي كه در سؤال 475 شما ذكر شد.

2ـ در اين مورد مقام معظم رهبري (حفظه ا...) ميفرمايند: اگر ترك نماز و روزه بر اثر طغيان باشد، قضاي آنها بر پسر بزرگ واجب نيست ولي در اين صورت هم احتياط در قضاي آنها ترك نشود.

و حضرت امام خميني (ره) نيز در اين مورد ميفرمايند: اگر پدر نماز و روزة خود را به جا نياورده باشد چنانچه از روي نافرماني ترك نكرده و ميتوانسته قضا كند، بر پسر بزرگتر واجب است كه بعد از مرگش به جا آورد، يا براي او اجير بگيرد، بلكه اگر از روي نافرماني هم ترك كرده باشد واجب است به همين گونه عمل كند. 2

حضرت آيت ا... فاضل لنكراني (حفظه ا...) ميفرمايند: اگر پدر نماز خود را به جهت عذري كه داشته است به جا نياورده باشد بر پسر بزرگتر واجب است كه بعد از مرگش به جا آورد يا براي او اجير بگيرد بلكه اگر از روي نافرماني هم ترك كرده باشد بنابر احتياط واجب همينطور عمل كند و ... (مدرك قبل)

و همچنين آيت ا... مكارم شيرازي (حفظه ا...) مانند آيت ا... فاضل (حفظه ا...) فتوي دادهاند جز اينكه در صورت نافرماني، بنابر احتياط مستحب بيان فرمودهاند.

البته ذكر اين نكته خالي از لطف نيست كه نسبت به وجوب قضاي نمازهاي فوت شده پدر اتفاقي است ولي در مورد نمازهاي فوت شده مادر اتفاقي نيست يعني بين علماء بزرگوار اختلاف فتوي ميباشد مثلاً حضرت امام خميني (ره) فرمودند: مادر ملحق به پدر نميشود اگرچه موافق با احتياط است.3

شما ميتوانيد در صورت نياز به اطلاعات و تحقيق بيشتر در اين دو مسئله اشاره شده، به مداركي كه در جواب گفته شد، مراجعه بفرمائيد خداوند متعال شما را در دنيا و آخرت سربلند قرار بدهد ان شاء ا... .











منابع و مآخذ :

1- اجوبة الاستفتائات ص 111

2- توضيح المسائل مراجع ج 1 ص 789 مسئله 1390

3- احكام عمومي ص 252







مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.